sunnuntai 17. kesäkuuta 2012

Pariisista :)

Dadumdidum !

Viikko kului lähtölaskien Pariisin reissua. Menimme Maijan kanssa jopa niin pitkälle intoiluissamme, että toivotimme lähtö aamu(yöllä) huomenet tyylillä "Nukuiksää!?" "EN" "No en mäkään! :D". Aamutuimainen lentomme suuntasi nopeasti Pariisin Beauvaisin lentokentälle, josta eteenpäin bussi kuljetti meidät kohti keskustaa. Sieltä sitten vain melko randomisti suuntasimme kohti metroa, jonne pääsimme ostoskeskuksen kautta. Olimme etukäteen jännäillyt ranskaa erittäin nihkeästi osaavina erityisesti metroliikennettä, mutta olin yllättynyt sen helppoudesta. Sen sijaan, en ollut yllättynyt kartan luvun vaikeudesta, kun yritimme suunnistaa metrolta ensin yhden tähden hotelliamme jonka jälkeen ensimmäistä nähtävyyskäppäilyämme. Onneksi Maija on hieman fiksumpi näissä asioissa, joten hänen ja parin ohikulkijan avun ansiosta onnistuimme löytämään perjantain määränpäämme.

Lauantaina lähdimme katsastamaan tunnettuja turistinähtävyyksiä. Metron sijasta päätimme käppäillä paikasta toiseen. Kuljimme kuuluisaa Avenue des Champs-Élyséetä pitkin sekä bongasimme Riemukaaren, presidentin virka-asunnon, Eiffel-tornin (päiväs-ja yöaikaan) sekä Seine-joen. Helteisen päivän paussipaikaksi löysimme puistoalueen live-bändin säestämänä, josta suuntasimme aasialaiseen buffet-ravintolaan. Iltamme kruunasi Eiffel:in valoshow :)

Kuvista on varmasti hankala tulkita suosikki kuvauskohteeni..? Kun nyt kerran vauhtiin päästiin, niin laitetaan vielä tämä olkkarin pöydältä eräänä aamuna yllättänyt tapaus..

Sunnuntaina aamumme alkoi ranskalaisella aamupalalla..

Suuntasimme metropysäkiltämme

kohti

: a.

Kuukauden ensimmäisen sunnuntain vapaapääsy näkyi jonoissa, jotka

jatkuivat...

ja jatkuivat....

Jonottelun lomassa oli aikaa räpsiä kuvia..

Museon aula oli suurinpiirtein tämän näköinen:

Suuntasimme siitä malttamattomina etsien sen tärkeimmän eli:

Kuljimme museossa myös mm. tällaisten teosten läpi..

Palatessa tuli muitakin ihmisiä vastaan..

Jatkoimme kohti..

Notre Damen katedraalia

Siellä olikin yllätykseksemme messu meneillään.

Seuraavana oli luvassa jotain pelottavampaa : Pariisin katakombit, josta Wikipedia tietää seuraavaa..

Kuljimme pari kilometriä maanalla käytäviä ilman opastusta pimeän hämärässä nähden lukuisittain pääkalloja ja luita..kyllä sitä aikansa katseltuaan alkoi jo miettiä mikä viikatemies siellä lopulta on vastassa..onneksi vain rappuset ylös ja "au revoir"(=näkemiin) sanova henkilökunta.

Iltasella palasimme vielä perjantain nähtävyyskierroksemme alkupisteeseen piknikille, kiertelimme turistikojuja ja imimme viimeisiä mehuja Pariisin tunnelmasta..Maanantaina jätimme hyvästit tälle ah niin rakkaudentäyteiselle kaupungille.. :)

1. Ihania kuvia ja videoita! Varmasti ollut kiva elämysreissu teillä :)